كل عام و انتم بخير 2013

للعام السابع على التوالى تستمر المدونة فى عرض الافكار و نشر الموضوعات الهامة و اللى جاى احلى ..

الأحد، 27 مارس 2011

شعبان عبدالرحيم سأترشح للرئاسةلأنني مفجر الثورة

اعتبر الفنان الشعبي المصري شعبان عبد الرحيم نفسه مفجِّر ثورة 25 يناير بعد نجاح أغانيه عن غلاء الأسعار في تحريك الرأي العام ضد النظام السابق. وفي الوقت الذي أكد فيه رفضه خوض انتخابات مجلس الشعب "البرلمان"، لم يستبعد ترشيح نفسه لانتخابات الرئاسة.
وقال المطرب الشعبي الملقب بـ"شعبولا"، "أنا بتاع الشعب، ومطرب الحدث. وعلى فكرة، أنا اللي تسببت في ثورة 25 يناير؛ لما السكر زاد سعره وغلي، غنيت ورفضت الأسعار، وقلت إن إحنا انتخبنا الريس والحكومة عشان يدافعوا عننا، ولما ما يرخصوش الأسعار يبقى مالهومش لازمة".

وأضاف "الأغنية بتقول الناس من الغلا بتلاللي والشعب حيعمل إيه؟!.. حتى السكر بقى غالي والناس حتحلي بإيه؟!.. كيلو السكر بعشرة جنيه"، حسب مجلة "زهرة الخليج".

كما أشار إلى أنه بعد ارتفاع أسعار الطماطم ، قدَّم أغنية بعنوان "حتى إنتي ياللي اسمك قوطة.. بتذلي فينا ومبسوطة حرام عليكي يا مجنونة.. خليكي عاقلة ومظبوطة". وتساءل: "بعد كده مش أبقى أنا مطرب الشعب ولا إيه.

ونفى شعبولا اعتزامه خوضَ انتخابات البرلمان المقبلة، قائلاً "مجلس الشعب مش على مقاسي؛ فأنا لا أحب أن أمثل مجموعة قليلة؛ أنا أحب أن أمثل أغلبية الشعب، ولو حصل وقررت فترشيحي للرئاسة في هذا الحال يكون أفضل".

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ممكن تقدروا تشاركوا معانا و تقولوا لنا رأيكو فى موضوعاتنا